De beste boeken om cadeau te geven aan ondernemers

Ondernemers zijn, naast het dagelijks runnen van hun onderneming, continu op zoek naar kansen voor optimalisatie en groei. Het lezen van een boek kan dan een hele goede bron zijn voor inzichten, creativiteit en inspiratie.

Ben je op zoek naar een boek om cadeau te geven aan een ondernemer? Dan vind je hieronder onze suggesties. Veel plezier alvast met het geven van het boek.

1. Ondernemen als een baas

Ondernemen als een baas

Een boek vol inspirerende ondernemersverhalen over hoe je met tinkeren, hosselen en circulair denken jouw dromen waarmaakt Wesley dos Santos heeft drie succesvolle bedrijven: sneakermerk Diversité Footwear, bootverhuurbedrijf iKapitein en cv-platform UniekCV. Om zijn dromen waar te maken past Wesley altijd drie essentiële vaardigheden toe: tinkeren, hosselen en circulair denken. Tinkeren is experimenteren, ontdekken wat je leuk vindt. Bij hosselen gaat het om manieren vinden om geld te verdienen en leren omgaan met tegenslagen. Circulair denken draait om iets teruggeven aan je naasten, de maatschappij of het milieu, waardoor er weer andere deuren voor je opengaan.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

2. De route naar 100.000 euro per jaar

De route naar 100.000 euro per jaar

Hoe kun je als zzp’er je inkomen vergroten? Suzanne van Duijn ging je voor en legt in De route naar 100.000 euro per jaar uit hoe zij door persoonlijke groei aanzienlijk meer ging verdienen. Suzanne van Duijn werkte 3 jaar de longen uit haar lijf als freelancer voor een inkomen onder modaal toen in 2019 de maat vol was. Het moest anders. In 2020 verdiepte ze zich in de psychologie van geld, nam een businesscoach in de arm en interviewde meer dan 20 ervaringsdeskundigen die ruim een ton per jaar verdienen. In De route naar een ton per jaar deelt ze hoe ze die inzichten in de praktijk bracht en haar inkomsten verdrievoudigde.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

3. Voor hoeveel heb je het verkocht?

Voor hoeveel heb je het verkocht?

Met een paar duizend euro startkapitaal richtte Thijs Verheul (1992) samen met Sjuul Berden en Joep Dohmen als studenten aan de Wageningen Universiteit het tweedehandskledingplatform United Wardrobe op: een platform waarmee je veilig en sociaal kleding kon kopen en verkopen. In de jaren daarna haalden Thijs en zijn compagnons miljoenen aan investeringen binnen. United Wardrobe werd door meer dan vier miljoen mensen gebruikt. In oktober 2020 werd het platform verkocht aan Vinted, een Litouwse online marktplaats die in meer dan tien landen actief is.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

4. The Culture Map

The Culture Map

Hét internationale handboek op het gebied van cultuurverschillen. Erin Meyers voorbeelden en strategieën worden gecombineerd met advies voor meer succes in de geglobaliseerde zakenwereld. ‘The Culture Map’ van Erin Meyer is het handboek om cultuurverschillen binnen de internationale zakenwereld te begrijpen en hiermee om te gaan. Nederlanders komen direct ter zake, Amerikanen zeggen altijd drie vriendelijke dingen voordat ze met iets negatiefs komen en Chinezen zullen nooit openlijk kritiek geven. Latijns-Amerikanen en Aziaten zijn zeer hiërarchisch ingesteld; Scandinaviërs vinden juist dat de beste baas niet boven zijn medewerkers staat.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

5. Maakkracht

Maakkracht

Voel jij je soms machteloos door de maatschappelijke problemen van nu? ‘Maakkracht’ toont hoe we dat wat we belangrijk vinden centraal kunnen stellen in de manier waarop we de samenleving vormgeven. In ‘Maakkracht’ tonen Tabo Goudswaard en Jetske van Oosten hoe iedereen in vijf stappen problemen kan aanpakken als een maker en de aanzet kan geven tot echte, blijvende verandering. In een tijd van grote maatschappelijke problemen voelen we ons vaak machteloos. Hoe graag we ons ook willen inzetten voor een betere samenleving, onze huidige manier van problemen oplossen blijkt niet toereikend.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
libris.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

6. De macht van McKinsey

De macht van McKinsey

Wat blijft erover van de reputatie van McKinsey & Company als je achter de schermen kijkt? Dit boek onthult de onzichtbare maar destructieve invloed die het bureau heeft op economie en maatschappij. Onderzoeksjournalisten Walt Bogdanich en Michael Forsythe onthullen in ‘De macht van McKinsey’ hoe kostenbesparing en efficiëntie steeds weer de kern vormen van de adviezen van McKinsey & Company. De consultants van McKinsey adviseren wereldwijd de invloedrijkste bedrijven, organisaties en overheden. Het bureau laat zich voorstaan op zijn door waarden gedreven aanpak en gaat tot het uiterste voor zijn klanten, maar strijkt nooit met de eer als de klant succes behaalt.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

7. Prikkels bijten niet!

Prikkels bijten niet!

Hoogsensitieve High Sensation Seekers (HSS) willen prikkels niet mijden, maar intens ervaren. Ongeveer 30% van de hoogsensitieve personen heeft gevarieerde prikkels in het leven nodig om goed te functioneren. Eén op de vijf realiseert zich dat niet. Daar brengt dit boek verandering in. De hoogsensitieve HSS geniet van verschillende activiteiten, uitdagingen, mensen en omgevingen. Ze zijn enthousiast, nieuwsgierig, actief, creatief en hebben een brede interesse. Ze worden gedreven door het intense ‘ik leef’ gevoel. Dat conflicteert regelmatig met hun hoogsensitieve behoefte aan rust, hersteltijd en sterke empathie. Verveling overvalt hen snel.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

8. The E-Myth

The E-Myth

Wat is ervoor nodig om een bedrijf echt succesvol te maken? In de klassieker The E-Myth geeft business guru Michael E. Gerber de antwoorden. In de instantklassieker The E-Myth laat bedrijfsadviseur Gerber zien hoe veelvoorkomende aannames het runnen van een bedrijf in de weg kunnen zitten. Ondanks een enorme inzet lukt het veel ondernemers niet om hun bedrijf te laten groeien en succesvol te maken. Dat komt bijvoorbeeld doordat ze ín hun bedrijf werken in plaats van áán hun bedrijf.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

9. Little book of Louis Vuitton

Little book of Louis Vuitton

Little Book of Louis Vuitton beschrijft de geschiedenis van het legendarische merk dat begon als maker van luxe reistassen en uitgroeide tot een begrip in de haute couture. Met fraaie fotografie. Little Book of Louis Vuitton van modejournaliste Karen Homer is een prachtig geïllustreerd verhaal van een van ’s werelds meest luxueuze modehuizen. Lees over de jonge Louis die zijn fortuin zocht in Parijs, de transformatie van tassenmaker naar high fashion-label, de wereldwijde expansie in de jaren tachtig, de oprichting van het machtige modeconglomeraat LVMH en de aanstelling van Marc Jacobs die met gedurfde creaties kwam.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >

10. Waarom vrouwen minder verdienen

Waarom vrouwen minder verdienen

Hoe komt het dat vrouwen nog altijd veel minder verdienen dan mannen? En wiens schuld is dat eigenlijk? Sophie van Gool zet feiten en fabels op een rij en laat zien dat het hoog tijd is voor actie. In ‘Waarom vrouwen minder verdienen’ rekent Sophie van Gool af met mythes en meningen over gelijke beloning. Vrouwen verdienen namelijk nog steeds minder dan mannen, ook voor vergelijkbaar werk. In een werkend leven lopen zij gemiddeld € 300.000 mis. En hoewel vrouwen vaker hoogopgeleid zijn dan mannen, stromen ze amper door naar topfuncties. Er zijn in Nederland zelfs meer directeuren met de naam Peter dan vrouwelijke directeuren.

Verkrijgbaar bij:

bol.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
proxis.com | bekijken >
bookspot.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
blokker.nl | bekijken >
onsmagazijn.nl | bekijken >
libris.nl | bekijken >